فروش و خدمات پرینترهای سه بعدی در ایران

پرینتر سه بعدی XPrinter
فروش و خدمات پرینترهای سه بعدی در ایران

پرینتر سه بعدی XPrinter از جمله برترین شرکت های حال حاضر ایران است که در زمینه فروش پرینترهای سه بعدی فعالیت کرده و همواره محصولاتی با کیفیت و با گارانتی را در اختیار هموطنان مان قرار داده است.

  • ۱
  • ۰

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla

در این مقاله آموزشی به بررسی مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla میپردازیم که عمدتا از جنس رزین هستند.

پرینتر های سه بعدی دارای تکنولوژی های مختلفی میباشند که دو نوع تکنولوژی آن dlp و sla میباشد . که این دو تکنولوژی از نظر مکانیک  و طرز کار و همچنین نوع استفاده از مواد بسیار به هم شبیه میباشند.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla

رزین در اصل یک پلیمر مایه است که توسط نور UV که در آفتاب نیز وجود دارد خشک شده و تبدیل به جامد میشود که این امر باعث شده که رزین در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد . برای مثال از رزین به عنوان چسب نیز استفاده میشود و یا در دندانپزشکی برای سفید کردن دندان و پوشش روی دندان از آن استفاده میشود. رزین در صنعت پرینتر سه بعدی به عنوان یک ماده اولیه و مصرفی برای ساخت نهایی جسم استفاده میشود.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla به این دلیل رزین است که این پرینترها قابلیت چاپ با دقت بسیار بالا را دارند و رزین نیز به دلیل مایع بودن آن میتواند به این قابلیت پاسخ دهد.چاپگر های سه بعدی DLP و SLA معمولا در صنایعی استفاده میشوند که دقت در آنها به 5 میکرون میرسد و ظرافت در آنها حرف اول را میزند مانند صنایع دندانسازی و طلا سازی . البته رزین میتواند با تغییراتی در ساختار خودش قابلیت قالبگیری نیز داشته باشد و در دمای 400 تا 700 درجه در قالب بخار شده و جای خالی را در قالب به جاگذارد که در صورتی که کیفیت رزین بالا باشد حتی دوده نیز از بخار رزین به جا نمیماند.

در طلا سازی به این شکل از رزین استفاده میشود که شکل یک قطعه طلا مانند انگشتر ظریف را در یک نرم افزار سه بعدی میکشند . و بعد از تهیه فایل سه بعدی آن را پرینت سه بعدی میکنند در آخر توسط گچ مخصوصی آن انگشتر را قالب گیری کرده درون سیلندر قرار داده و در کوره تا دمای 700 درجه گرما میدهند و در آخر رزین از قالب بخار شده و جای آن طلای ذوب شده را میریزند و وقتی طلا خشک شد قالب را شکسته و طرح را برمیدارند.

مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla

در گذشته تمامی این کارها توسط دست و شخصی خبره به صورت دستی با فرز کوچک انجام میشد پس در نتیجه بسیار دور ریز طلا داشت و کاری بسیار پر هزینه و اجرت ساخت آن بالا بود.

در ادامه به تفاوت بین تکنولوژی پرینت سه بعدی DLP و  SLA خواهیم پرداخت.

تکنولوژی پرینت سه بعدی DLP

در این تکنولوژی از رزین مخصوص استفاده میشود و توسط یک پروژکتور که نور UV تولید میکند رزین خشک شده و لایه لایه شکل نهایی را میسازد.

در این روش شکل قطعه به صورت لایه لایه توسط پروژکتور روز ظرف رزین میتابد که بسته به نوع رزین زمان تابش نیز فرق میکند و به محض این که آن لایه کاملا توسط نور پروژکتور خشک شد لایه دیگر را نیز به همین شکل تا آخر میسازد.

تکنولوژی پرینت سه بعدی SLA

این تکنولوژی نیز کارایی مانند چاپ سه بعدی دی ال پی دارد با این فرق که در این تکنولوژی از لیزر برای خشک کردن رزین اسفاده میشود و چون لیزر دیگر نمیتواند با هر تابش یک لابه را بسازد و باید لابه را مانند پرینتر سه بعدی FDM به صورت حرکت در محور ایکس و وای بسازد زمان پرینت طولانی تری نسبت به تکنولوژی چاپ سه بعدی DLP دارد.

بین سه تکنولوژی FDM,SLA و DLP پرینتر سه بعدی DLP سریعترین زمان ساخت را دارا میباشد.

یکی از دلایلی که پرینرهای سه بعدی رزینی موفقیتی مانند پرینتر های سه بعدی FDM (فیلامنتی ) نداشتند گران بودن مواد اولیه رزین نسبت به فیلامنتهای مختلف میباشد معمولا مواد رزینی قیمتی بعضاً 10 برابر بیشتر از مواد فیلامنتی دارند. دلیل دوم شکننده بودن جسم ساخته شده توسط رزین است که به نسبت پلاستیک بسیار شکننده تر میباشد . دلیل سوم این است که در پرینتر های سه بعدی FDM که از فیلامنت استفاده میکنند میتوان مواد را به صورت توخالی نیز چاپ نمود اما در تکنولوژی پرینت سه بعدی دی ال پی و اس ال ای حتما باید تو پر چاپ شود که این کار درصد استفاده مواد اولیه را نسبت به حجم بسیار افزایش میدهد.

از مزیتهای مواد مصرفی پرینتر سه بعدی dlp و sla یعنی همان رزینها میتوان به دقت بالای چاپ تا 10 برابر دقیق تر از تکنولوژی FDM و همچنین قابلیت قالب گیری تمیز تر و دقیقتر به نسبت فبلامنتها اشاره کرد.

امیدوارم این مقاله توانسته باشد سوالات شما را در این باری پاسخگو باشد.
در صورت داشتن هرگونه سوال به متخصصین ما در شرکت ایکس پرینتر سه بعدی تماس حاصل فرمایید.
  • ۹۷/۰۶/۱۱
  • حسین مقصودلو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی